Selasa, 11 Oktober 2011

Ulasan Buat Pembaca Buku "Pesanan Buat Diri".

 
Oleh: Suhili bin Nain.




Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah Subhanahu wa Ta'ala. Tujuan penulisan kali ini adalah ulasan untuk para pembaca karya pertama saya, buku Pesanan Buat Diri. 10 Oktober 2011, lebih sebulan selepas kali pertama buku Pesanan Buat Diri diterbitkan adalah kali pertama saya melihat buku tersebut yang telah dicetak. Saya membelinya secara online daripada PTS Islamika sendiri.

Pertama kali, saya melihat buku tersebut, sejujurnya saya merasa terkejut dengan apa yang berlaku kepada buku tersebut. Ianya cukup berbeza dengan edisi asal. Tidak dapat dinafikan susunan "layout" yang dibuat oleh editor adalah cukup menarik, namun begitu ada perkara lain yang berlaku.

Tidak seperti versi asal yang ada pada saya, versi cetakan tersebut saya melihat beberapa perubahan besar. Pertama, segala nota kaki yang ada pada edisi asal telah dibuang. Kedua, segala teks arab yang ada pada buku tersebut dibuang 100%. Ketiga, segala darjat hadis yang disebutkan dalam buku tersebut telah dibuang sama sekali.
6
Buku Pesanan Buat Diri sudah berada di Kota Kinabalu. Kedai buku yant terletak di Wawasan Plaza.
Sebagai penulis, saya berpandangan baik. Mungkin pihak editor ingin membuatkan buku Pesanan Buat Diri hadir dalam bentuk santai kepada pembaca.

Pada penulisan ini, saya hanya ingin memaklumkan kepada para pembaca, meskipun buku Pesanan Buat Diri yang berada di tangan anda tidak mempunyai rujukan lengkap dan nota kaki, isi kandungannya adalah terpelihara menurut pemerhatian penulis. Ianya tidak ditulis secara semberono sahaja, tetapi setiap ucapan ulama di dalam buku tersebut mempunyai rujukannya yang jelas.

Manakala tentang darjat setiap hadis dalam buku Pesanan Buat Diri, para pembaca tidak perlu bimbang. Ini kerana, kesemua hadis yang disebutkan dalam buku tersebut adalah shahih atau pun hasan. Tiada satu hadis pun dalam yang digunakan dalam buku tersebut, melainkan ada ulama tertentu yang menerima hadis tersebut dengan shahih atau hasan. Wallahu 'alam.

Selamat membaca buku Pesanan Buat Diri... ^_^

P/S: Kepada anda yang telah membaca buku Pesanan Buat Diri, dialu-alukan untuk memberikan pandangan, komen dan cadangan kepada penulis berkenaan mesej dalam buku berkenaan. Sila ke ruang komen di bawah. @_@

Kepada yang belum membaca buku Pesanan Buat Diri, jangan tunggu lama-lama, dapatkan segera di kedai buku berdekatan anda, sementara stok masih ada! Kalau dah habis stok dapatkan segera di bookcafe (kedai buku online PTS) sebelum kehabisan digudang PTS Islamika! ^_^

Semoga buku Pesanan Buat Diri bermanfaat buat diri saya dan anda.



0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular