Sabtu, 4 Februari 2012

Garis Panduan Dakwah.

Oleh: Suhili bin Nain.


  • Menurut Kemampuan.
Rasulullah s.a.w bersabda:
“Sesiapa yang melihat sesuatu kemungkaran maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya (kuasa), jika tidak mampu hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya (perkataan), dan jika tidak mampu hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya, dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.” (Diriwayatkan oleh Muslim, no. 49)
Mencegah dengan kekuasaan dan lidah adalah mengikut kemampuan masing-masing, ada pun mengubah dengan hati adalah wajib dalam segala keadaan, kerana ia tidak menimbulkan sebarang kemudaratan.

  • Berdasarkan dengan Ilmu.
Orang yang berdakwah mestilah mempunyai ilmu tentang apa yang didakwahkan olehnya. Firman Allah s.w.t:
“Katakanlah (wahai Muhammad): “Inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah denga hujah yang nyata (ilmu). Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk orang yang musyrik.” (Surah Yusuf: 108)

  • Dilakukan Secara Berhikmah.
Seorang yang berdakwah perlu berhikmah dan memiliki kesabaran dalam usahanya. Hikmah di sini adalah meletakkan sesuatu sesuai sebagaimana yang ditetapkan oleh agama.
          Sesetengah orang tersalah dalam memahami berdakwah secara hikmah dengan membolehkan seseorang pendakwah untuk melakukan kemungkaran untuk mendekati sasaran dakwah. Contohnya, ikut duduk bersama sasaran dakwah dengan terlibat berkata perkara yang diharamkan Allah s.w.t dan sia-sia. Mereka berbuat sedemikian untuk membuatkan sasaran dakwah tertarik hati dan menyukakan hati mereka. Mereka tidak berfikir secara bijaksana, bahawa matlamat tidak pernah menghalalkan cara.

  • Tidak Mendatangkan Mudarat Lebih Besar.
Tujuan dakwah adalah untuk mendatangkan maslahat ataupun kebaikan, tetapi apabila kita perhatikan, adakalanya dakwah itu tidak akan menghasilkan maslahat atau kebaikan melainkan ianya akan membuahkan keburukan atau mudarat yang lebih besar. Apabila ini berlaku, maka akan gugurlah kewajipan untuk berdakwah, dan yang wajib adalah mengubah dengan hati sahaja.

  • Adil Terhadap Sasaran Dakwah.
Satu perkara yang perlu adalah bertindak adil terhadap sasaran dakwah. Sasaran dakwah hanya boleh dihukum atas kemungkaran dan kesalahan yang dilakukannya. Menuduh dan menghukum sasaran dakwah dengan satu kesalahan yang tidak dilakukan oleh mereka adalah satu kezaliman.

*Diolah semula daripada satu bahagian kecil dalam buku “Siapakah Ahli Sunnah yang Sebenar?” karya Dr. Azwira.

Khamis, 19 Januari 2012

Darjat Hadis Qudsi, Ikhlas Itu Adalah Rahsia-Ku.

Oleh: Suhili bin Nain.

Hadis ini adalah hadis yang cukup masyhur di antara golongan menamakan diri mereka sebagai ahli sufi ataupun ahli tasawuf. Bahkan maksud hadis ini turut diselitkan dalam lagu nasyid tempatan.

يقول الله تعالى : الإخلاص سر من سري استودعته قلب من أحببت من عبادي.(رواه الديلمي في " مسند الفردوس " ( 3 / 187 ) عن علي وابن عباس)

“Allah Ta’ala berfirman: Ikhlas itu salah satu rahsia daripada rahsia-rahsia-Ku. Aku titipkan ia di dalam hati hamba-Ku yang Aku cintai.” (Diriwayatkan oleh Ad-Dailami dalam “Musnad Al-Firdaus” (3/187) daripada ‘Ali dan Ibn ‘Abbas)

  • Menurut Al-‘Iraqi dalam Takhrij Ihya’ Ulumiddin, hadis ini adalah Mursal.  Padanya sanadnya ada Ahmad bin Atho’ Al-Hajimi dan Abdul Wahid bin Zaid yang kedua-duanya adalah Matruk.
  • Diriwayatkan juga hadis di atas oleh Al-Qawaqiji, melalui Hudzaifah, dan sanadnya terputus, kerana salah satu perawinya Al-Hasan tidak pernah mendengar daripada Hudzaifah dan tidak pernah bertemunya.
  • Darjatnya adalah Dhaif Jiddan atau pun Maudhu’ (Palsu).

Wallahu ‘alam.


Selasa, 17 Januari 2012

Larangan Meniru Kaum Kafir.

Oleh: Suhili bin Nain

 
مَنْ بَنَى بِبِلاَدِ الأَعَاجِمِ وَصَنَعَ نَيْرُوزَهُمْ وَمِهْرَجَانَهُمْ وَتَشَبَّهَ بِهِمْ حَتَّى يَمُوتَ وَهُوَ كَذَلِكَ حُشِرَ مَعَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. (رواه البيهقي في سنن الكبرى)

 
“Sesiapa yang menetap di negeri kaum musyrik dan ia mengikuti hari raya dan hari besar mereka, serta meniru perilaku mereka sampai mati, maka kelak dia akan dikumpulkan bersama mereka pada hari kiamat.” (Diriwayatkan oleh Al-Baihaqi dalam Sunan Al-Kubra)
[Sunan Al-Kubra, no. 19335, isnadnya adalah Shahih menurut Ibnu Taimiyyah dalam Iqtidho Shirath Al-Mustaqim 1/513. Hadis mawquf yang merupakan ucapan Abdullah bin Amru bin Al-Ash r.a]

Meniru perilaku yang dilarang di dalam hadis di atas perbuatan meniru perilaku yang secara khususnya menjadi identiti orang kafir. Contohnya pakaian keagamaan, ucapan-ucapan keagamaan dan adat-adat mereka yang bercanggah dengan Islam.

Ada pun dalam persoalan
yang tidak mencerminkan imej dan identiti khusus orang kafir seperti membina jambatan, kapal terbang, empangan dan , maka itu tidaklah dilarang.

Wallahu 'alam. ^_^


Jumaat, 16 Disember 2011

Sasterawan Negara; Abdullah Hussain Memuji Golongan Kaum Muda.

Penulis: Suhili bin Nain.


Semenjak dilancarkan blog Cerpen Dakwah, saya mula berceburkan diri dalam bidang penulisan sastera cerpen. Pada asalnya niat saya menulis cerpen hanyalah sekadar suka-suka atau untuk mengisi masa lapang, namun tanpa disangka semakin lama saya menulis, saya menjadi semakin tertarik dengan cerpen dan sastera. Saya tertarik dengan keindahan bahasa para ahli-ahlinya serta kisah yang digarap oleh mereka. Malah beberapa ketika kebelakangan ini saya telah mula membeli dan membaca buku-buku yang berkaitan dengan sastera, khususnya teknik penulisan cerpen dan penulisan kreatif serta tentang sasterawan negara.
          Antara buku yang saya beli adalah buku Proses Kreatif Satu Pengalaman Rohani karya Sasterawan Negara, Abdullah Hussain. Dalam buku tersebut beliau berkongsi dengan para pembacanya, bagaimana proses terhasilnya novel dan cerpen yang telah dikarang oleh beliau. Dan perkara yang amat berharga dikongsikan oleh beliau adalah pengalamannya dalam dalam bidang penulisan dan kehidupan.
          Kisah hidup tokoh sastera ini mempunyai banyak kejutan yang tidak disangka-sangka, dan kelmarin sekali lagi tokoh ini mengejutkan saya dan membuat saya terharu, apabila saya mendapati sasterawan yang baru saya kenali ini rupanya menerima dakwah tajdid dan manhaj Salaf. Beliau menerima baik dan meminati tokoh-tokoh tajdid dan Islah Nusantara dan merupakan pembaca setia majalah yang diterbitkan oleh tokoh-tokoh tersebut.
Beliau menyatakan dalam bukunya di atas ini:
"... Secara kebetulan minat saya pada agama sedang tumbuh pada masa itu, sesudah berkenalan dengan ulama-ulama reformasi di Pulau Pinang. Dia membenarkan saya membawa pulang ke Sungai Limau majalah-majalah Pembela Islam lidah rasmi Persatuan Islam Bandung (PERSIS) yang kemudian digantikan dengan Al-Lisan apabila majalah itu diharamkan oleh Belanda kerana polemik yang hebat dengan paderi Kristian tentang Nabi Muhammad SAW dan Jesus Kritus.
Saya suka dengan pelbagai polemik  yang sering kali menjadi topik utama kedua-dua majalah tersebut tentang masalah khilafiah yang menjadi pertelingkahan pendapat seperti isu usalli waktu memulakan solat dan isu tali leher atau 'nektai' dengan ( yakni oleh - penukil) HAMKA. Hujah dan Jawapan yang disampaikan oleh A. Hassan (dikenali juga dengan Hassan Bandung - pen) pemimpin Persatuan Islam Bandung yang selalu menggunakan Istilah A.H itu cukup hebat tidak saja terlawan oleh orang yang berpolemik dengannya, tetapi boleh membuka mata kita kepada masalah-masalah agama yang rumit. A. Hassan walaupun terkenal dengan ketegasannya tetapi amat terbuka sikapnya kepada kebenaran. Majalah Pembela Islam dan Al-Lisan ini diharamkan oleh kerajaan Kedah kerana dianggap bertentangan dengan Akidah Ahli Sunnah Waljmaah. Barang siapa yang memiliki atau mengedarnya akan dikenakan denda dan penjara. Tetapi majalah itulah yang telah membuka mata saya tentang soal agama.
Walaupun saya tidak menjadi ahli Persatuan Islam Bandung, tetapi dalam diam-diam saya menjadi pembaca Al-Lisan yang setia, lebih-lebih lagi apabila mengetahui aliran itulah pula yang menjadi pegangan Syeikh Abdullah al-Maghribi, Ibrahim Aqiby, Abu Bakar Asy-Syaari (daripada – pen) Perlis dan tokoh-tokoh terdahulu daripada mereka seperti Syed Sheikh al-Hadi, Sheikh Tahir Jalaluddin, Za’ba dan sebagainya. Saya mulai bersifat kritis terhadap beberapa amalan bid’ah dan khurafat yang terdapat di kampung dan mulai bertukar-tukar pendapat dengan Abdul Razak Haji Awang, imam masjid Sungai Limau, yang juga berpangkat bapa saudara saya...” (Sekian nukilan daripada muka surat 40-41 dengan sedikit perubahan)
Daripada kata-kata beliau di atas, jelas bahawa beliau tidak sehaluan dengan apa yang disebutkan oleh kerajaan Kedah ketika itu.
Saya berpandangan sastera adalah salah satu medium yang baik untuk menyebarkan manhaj Salaf dan memberikan kefahaman kepada masyarakat tentang Islam yang murni. Usaha tersebut adalah tergolongan dalam dakwah bil khitabah (dakwah melalui penulisan).
Saya melihat para pendokong-pendokong firqah lain seperti Syi’ah, Tareqat menyeleweng, golongan Liberal, Hedonisme serta banyak lagi, sedang menggunakan medium ini untuk menyebarkan dan menyuburkan fahaman mereka dalam masyarakat. Saya rasa, tidak ada salahnya sekiranya kita sebagai pendokong manhaj Salaf mengorak langkah untuk menggunakan sastera sebagai medium dakwah, seperti sajak, puisi, cerpen dan novel selagi mana ianya tidak bercanggah dengan nilai-nilai Islam. Wallahu ‘alam.


Rabu, 7 Disember 2011

Salah Faham Hadis Zikir “Subhanallahi wa bihamdihi”.

Penulis: Suhili bin Nain.
Terjemahan Jami al-Ulum wa al-Hikam, 4 jilid kesemuanya, terbitan Pustakan Salam


مَنْ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ فِي يَوْمٍ مِائَةَ مَرَّةٍ حُطَّتْ خَطَايَاهُ وَإِنْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ
“Barang siapa mengucap “Subhanallahi wa bihamdihi” (Ertinya: Maha suci Allah dan pujian bagi-Nya) dalam harinya seratus kali, digugurkan dosa-dosanya, sekalipun ia seumpama buih dilautan.” (Shahih Al-Bukhari, no. 5926)

Kefahaman Sepintas Lalu.
Sekiranya kita membaca hadis di atas secara sepintas lalu, sudah tentu kita akan berpendapat bahawa dosa yang digugurkan di dalam hadis di atas adalah meliputi segala bentuk dosa, sama ada dosa kecil atau pun dosa besar, meskipun ianya sebanyak buih dilautan.
Namun sudah benarkah kefahaman kita berkenaan hadis di atas?
Hakikatnya, apabila kita telusuri perbincangan para ulama berkenaan hadis-hadis yang menyatakan amalan-amalan yang penghapus dosa, seperti mana hadis di atas, hadis-hadis tersebut bukanlah seperti mana yang kita fahami secara sepintas lalu di atas.

Kefahaman Salafus Soleh.
Imam Ibnu Rajab al-Hanbali menyatakan sebuah pendapat dalam kitabnya, Jami’ al-Ulum wa al-Hikam, yang dinukil daripada Imam Ibnu Abdil Bar dalam at-Tamhid, bahawa dosa yang terhapus melalui amalan-amalan soleh (seperti zikir, solat, puasa dan sebagainya- pen) hanyalah merujuk kepada dosa kecil. Ada pun bagi dosa-dosa besar, ianya tidak terampun melainkan dengan melakukan taubat kepada Allah s.w.t. Pendapat ini disandarkan kepada ‘Atha dan ulama Salaf yang lain. Begitu juga dengan Salman al-Farisi.
         Imam Ibnu Abdil Bar berhujahkan beberapa buah hadis, antaranya:
الصَّلَوَاتُ الْخَمْسُ وَالْجُمْعَةُ إِلَى الْجُمْعَةِ وَرَمَضَانُ إِلَى رَمَضَانَ مُكَفِّرَاتٌ مَا بَيْنَهُنَّ إِذَا اجْتَنَبَ الْكَبَائِرَ
“Sembahyang lima waktu, solat jumaat hingga solat jumaat dan puasa ramadhan hingga puasa ramadhan (yang berikutnya – pen) merupakan penghapus kepada dosa-dosa yang dilakukan antaranya, selagi dosa-dosa besar dijauhi.” (Shahih Muslim, no.344. Shahih Ibnu Hibban, no. 1763)
Ibnu Atiyyah dalam kitab tafsirnya membawa dua pendapat ulama dalam tentang maksud hadis (Shahih Muslim, no.344. Shahih Ibnu Hibban, no. 1763) ini.
·         Pertama:  Dosa besar menjadi syarat dihapuskan dosa kecil dengan amalan fardhu. Jika dosa besar tidak dijauhi, amalan fardhu sama sekali tidak menghapuskan mana-mana dosa.
·         Kedua: Amalan fardhu menghapuskan dosa-dosa kecil secara mutlak dan tidak menghapuskan dosa-dosa besar jka ada. Tetapi dengan syarat dosa kecil tidak dilakukan secara berterusan.
Ibnu Atiyyah memilih tafsiran yang kedua sebagai pendapat yang lebih tepat.

Akibat Tersalah Faham.
Sesetengah orang apabila membaca hadis di atas, mereka memahami hadis tersebut sekadar itu sahaja. Akibatnya mereka tersalah faham tentang dosa yang dihapuskan dalam hadis di atas. Lalu akibat berikutnya, mereka pun tanpa rasa bimbang meninggalkan perintah solat lima waktu dan berpuasa, malah melakukan dosa-dosa yang keji seperti zina, bunuh orang, minum arak, dan sebagainya. Ini kerana, mereka beranggapan cukup dengan hanya sekadar mengucapkan zikir di atas sebanyak seratus kali, mereka sudah pun dapat membersihkan diri mereka daripada dosa dan selamat di akhirat.

Kesimpulan.
Maksud dosa yang diampunkan dalam hadis di atas dan hadis yang seumpamanya, hanya merupakan kepada dosa kecil. Mengucapkan kalimah zikir seperti hadis di atas tidak memadai bagi menghapuskan semua dosa yang kita lakukan. Ada pun bagi dosa besar, maka ianya memerlukan kita untuk melakukan taubat kepada Allah s.w.t. Wallahu ‘alam.

Rujukan:
·         Shahih Al-Bukhari, Maktabah Syamelah.
·         Shahih Muslim, Maktabah Syamelah.
·         Sahih Ibnu Hibban, Maktabah Syamelah.
·         Terjemahan Jami’ al-Ulum wa al-Hikam, terbitan Pustaka Salam.


Isnin, 28 November 2011

Coretan Hujung November.

 
Setelah beberapa bulan pejam celik, makan, berjalan dan sebagainya, nampaknya aku sudah berada di akhir bulan November dan tinggal sebulan sahaja lagi akan menjelang tahun 2012. Tahun yang penuh kontroversi bagi sesetengah orang, kerana katanya kiamat tahun 2012. Tapi bagi aku, kiamat atau tidak itu bukanlah persoalan yang penting sangat untuk kita ketahui dan perkirakan. Apa yang lebih penting, perkirakan ilmu, iman dan amalan kita kepada Allah s.w.t.
          Bukankah Allah s.w.t sudah menyatakan bahawa dunia ini akan binasa dan tidak kekal selamanya. Malah Allah s.w.t menyatakan, keadaan kampung akhirat itu adalah lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa kepada Allah s.w.t. Malah, dalam hadis shahih, Rasulullah s.a.w juga pernah bersabda kepada sahabatnya yang mahfumnya lebih kurang, “Jadilah engkau di dunia seperti pelintas jalan,” yang pastinya pelintas jalan itu tidak akan berlama-lama di dunia, kerana ianya hanyalah persinggahan bagi dirinya.
 Tahun 2011 ini pelbagai perkara yang aku lalui. Tidak seperti tahun-tahun lepas, tahun ini adalah kali pertama aku bergelar seorang pekerja. Aku bekerja sebagai guru di Sekolah Agama Rakyat Al-Hidayah di Kuala Menggatal. Sebelum ini, selepas menduduki SPM aku tidak ada peluang dan waktu untuk pergi bekerja, kerana tahun berikutnya aku meneruskan pelajaran di Pusat Latihan Dakwah Kudat, pada tahun 2008. Kemudian, pada tahun 2009 hingga 2010 pula sambung belajar di Pusat Latihan Dakwah Keningau.
Selain itu, tahun 2011 ini jugalah aku memulakan usaha sebagai seorang blogger dan penulis. Aku menulis di blog Pencinta Buku dan juga Cerpen Dakwah. Alhamdulillah, laman web terkenal, iluvislam.com turut memberikan aku peluang untuk menyiarkan tulisan-tulisan aku di sana. Dan pada tahun ini juga, karya pertamaku yang ditulis ketika di Pusat Latihan Dakwah Keningau, ‘Pesanan Buat Diri’ diterbitkan oleh syarikat penerbitan, PTS Islamika. Ribuan terima kasih kepada mereka atas bantuan dan jasa.
Sekiranya sebelum tahun 2011, aku membeli buku tapi aku hanya dapat membeli dalam kuantiti yang sikit dalam setiap bulan. Alhamdulillah, pada tahun 2011 ini, memandangkan aku sudah bekerja, aku telah membeli buku dalam kuantiti yang banyak sehingga mengakibatkan rak buku tidak muat untuk meletakkan buku tersebut, sehingga terpaksa meletakkannya di atas meja di ruang tamu.
Antara buku-buku yang amat aku sayang adalah terjemahan buku Kaifa Tatahamasu Li Thalibil Ilmisy Syari’e terbitan Crescent News. Sebuah buku yang menghimpunkan kisah-kisah tentang para ulama ketika menuntut ilmu yang akan membuatkan anda yang membacanya bersemangat untuk bergelar penuntut ilmu.
Satu kisah yang aku tidak pernah lupa hari ini, adalah kisah di mana seorang ulama hadis terkemuka, Imam al-Bukhari yang terpaksa mengalas perut selama 3 hari dengan memakan rumput, kerana terlalu asyik menuntut ilmu sehingga terlupa mencari bekalan dan keperluan hidup. Ada juga kisah ulama yang membaca sambil berjalan dan sebagainya. Ada yang sanggup menjual atap rumah untuk membiayai kos menuntut ilmu dan ada pula yang menangisi kitab-kitabnya yang musnah seperti orang yang menangisi kematian anaknya. Kebanyakan yang terkandung dalam buku tersebut adalah kisah-kisah yang menakjubkan dan membuatkan hati pembaca bergetar. Allah, betapa hebatnya para Salafus Soleh dalam menuntut ilmu!
Walaupun begitu, pada masa hampir penghujung tahun ini ada satu perkara yang merunsingkan aku berkenaan buku. Ada banyak lagi buku yang belum terbaca sehingga habis dan kebanyakannya tebal-tebal belaka. Baca sikit, sudah beli buku baru. Satu sindrom yang kurang baik. Terjemahan Jami’ al-Ulum wa al-Hikam, Suwaru Min Hayatis Shahabah, Suwaru Min Hayati At-Tabi’in, Jawabul Kafi, Syamail Muhammadiyah dan banyak lagi. Bila akan dapat habiskan pembacaan, aku sendiri tidak mempunyai jawapan untuk itu. Mungkinkah juga ianya hanya akan tersimpan sebagai rujukan apabila diperlukan. Wallahu ‘alam.
Sebelum cuti, ketika bekerja banyak perkara yang aku bayangkan untuk dilakukan, seperti membaca dan menulis. Tapi bila cuti hujung tahun sudah bermula pada hujung November ini, entah mengapa fikiranku dilanda kebuntuan. Sepertinya orang yang sedang berada di hujung jalan mati. Idea hilang dan matlamat menjadi kabur. Akibatnya penulisan di Cerpen Dakwah terhenti buat seketika dan manuskrip buku yang masih dalam proses pun tergendala. Nampaknya aku perlu “refesh”kan semula diri sebelum masuk bulan Disember beberapa hari lagi. Kalau tidak, maka akan banyaklah masa aku terbuang dengan perkara sia-sia.
Azam tahun ini bagaimana? Em, sejujurnya aku sendiri sudah lupa tentang azam tahun ini apa dia, kerana aku sebenarnya tidak mempunyai azam yang kukuh setiap tahun. Kalaulah aku tidak tersilap, rasanya azam aku tahun ini adalah untuk membeli dan mengumpul buku dengan lebih banyak, memandangkan aku sudah bekerja. Sebenarnya azam ini, sebaik-baiknya tidak perlu tunggu tahun depan. Buatlah azam setiap hari. Azam untuk menjadi lebih baik daripada hari sebelumnya.
Itulah catatan ringkas tentang warna-warni kehidupan yang dapat ku tulis dengan sekali duduk untuk coretan hujung November ini. Sebenarnya ada juga kisah sedih yang berlaku pada tahun 2011 ini, tapi biarlah ianya tersimpan rapi dalam lembaran ingatan tanpa perlu dituliskan di sini. Hidup mesti positif dan optimis kata orang, walaupun kadang-kadang diri tersasar dan menyimpang daripada laluan. Kalau jadi begitu, cepat-cepatlah kembali ke pangkal jalan.


 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular