Selasa, 17 Januari 2012

Larangan Meniru Kaum Kafir.

Oleh: Suhili bin Nain

 
مَنْ بَنَى بِبِلاَدِ الأَعَاجِمِ وَصَنَعَ نَيْرُوزَهُمْ وَمِهْرَجَانَهُمْ وَتَشَبَّهَ بِهِمْ حَتَّى يَمُوتَ وَهُوَ كَذَلِكَ حُشِرَ مَعَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. (رواه البيهقي في سنن الكبرى)

 
“Sesiapa yang menetap di negeri kaum musyrik dan ia mengikuti hari raya dan hari besar mereka, serta meniru perilaku mereka sampai mati, maka kelak dia akan dikumpulkan bersama mereka pada hari kiamat.” (Diriwayatkan oleh Al-Baihaqi dalam Sunan Al-Kubra)
[Sunan Al-Kubra, no. 19335, isnadnya adalah Shahih menurut Ibnu Taimiyyah dalam Iqtidho Shirath Al-Mustaqim 1/513. Hadis mawquf yang merupakan ucapan Abdullah bin Amru bin Al-Ash r.a]

Meniru perilaku yang dilarang di dalam hadis di atas perbuatan meniru perilaku yang secara khususnya menjadi identiti orang kafir. Contohnya pakaian keagamaan, ucapan-ucapan keagamaan dan adat-adat mereka yang bercanggah dengan Islam.

Ada pun dalam persoalan
yang tidak mencerminkan imej dan identiti khusus orang kafir seperti membina jambatan, kapal terbang, empangan dan , maka itu tidaklah dilarang.

Wallahu 'alam. ^_^


0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular