Sabtu, 6 Ogos 2011

Hikmah Disembunyikan Waktu Ajal Manusia.

Oleh: Suhili bin Nain.


Al-Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah menyatakan di dalam kitabnya Miftah Darus Sa'adah, bahawa hikmah disembunyikan pengetahuan mengenai ajal manusia itu adalah disebabkan, apabila manusia mengetahui umurnya begitu pendek dan singkat, maka dia tidak akan dapat menikmati dan menjalani kehidupan di dunia ini dengan sebaiknya. Segala nikmat yang dirasainya, tidak akan dapat dinikmati, kerana dia merasakan hidupnya hanyalah untuk menunggu ajal kematian yang bakal menjemput.

Kitab Miftah Darus Sa'adah sudah ada versi terjemahan dalam bahasa Indonesia terbitan Akbar Media Eka Sarana. Boleh dimuat turun daripada internet.
Ada pun, seandainya manusia itu mengetahui umurnya adalah panjang, maka akan timbul pula kerosakan dimuka bumi. Apabila panjang umurnya, manusia itu akan berfikir untuk melakukan pelbagai kejahatan sementara masih ada waktu, lalu apabila hampir ajalnya, barulah ia hendak bertaubat kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Kedua-dua pemikiran itu, nampaknya begitu negatif bagi kehidupan manusia, sama ada dunia atau pun akhirat. Oleh itu, memahami sikap manusia yang sedemikian rupa, maka Allah Subhanahu wa Ta'ala telah menetapkan bahawa tiada manusia yang dapat mengetahui ajalnya secara pasti. Dengan itu, manusia akan dapat menikmati kehidupan itu, dalam pada masa yang sama terus berwaspada dan berusaha sebaik mungkin dalam ketaatan.

Wallahu 'alam.

P/S: Penulisan di atas adalah olahan semula daripada perbahasan "Mengapa ada beberapa pengetahuan yang tidak diberikan pada manusia" daripada Kunci Kebahagian, muka surat 478.
^

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular