Ahad, 26 Jun 2011

Kecintaan Para Ulama Dalam Membaca.

Oleh: Suhili bin Nain.

Sudah beberapa ketika blog Pencinta Buku ini terbiar sepi tanpa catatan baru. Di celah-celah kesibukan fikiran, aku cuba memberikan ruang untuk menulis sesuatu sebagai perkongsian bersama para pengunjung sekalian.


Gambar daripada blog Jomsewabuku.
Baca huraian mengenainya di blog tersebut di alamat ini: Keutamaan & Kelebihan Menuntut Ilmu

Insya' Allah, perkongsian pada kali ini bukanlah hasil penulisan sendiri, melainkan ianya hanyalah perkongsian riwayat-riwayat yang menjelaskan kecintaan para ilmuan Islam dalam membaca buku yang dipetik daripada buku Keutamaan dan Kelebihan Menuntut Ilmu.

Ibnul Jauzi berkata dalam kitabnya Shaidul Kathir: "Jalan mencari kesempurnaan menuntut ilmu adalah dengan banyak membaca buku-buku yang telah ditulis. Perbanyakkanlah membacanya kerana anda akan melihat ilmu seseorang dan semangatnya yang tinggi. Sesungguhnya tidak ada kitab yang tidak memiliki manfaat!

Aku menceritakan keadaan diriku yang tidak pernah kenyang dengan membaca satu buku. Apabila aku melihat sebuah buku yang tidak pernah aku lihat sebelumnya, aku merasa seakan-akan mendapatkan sebuah kekayaan. Aku pernah melihat katalog buku-buku yang diwakafkan di sekolah Nidzamiyah yang memuatkan enam ribu jilid.

Seandainyanya aku berkata: "Aku telah membaca 20 ribu jilid, tentu masih banyak yang belum dibaca. Aku tidak pernah kenyang dalam belajar. Aku belajar dari pengalaman orang lain, dan disalurkan dengan semangat, hafalan, ibadah dan ketinggian ilmu mereka. Sesuatu yang tidak diketahui kecuali bagi mereka yang membaca."

Khatib Al-Baghdadi menuliskan di dalam kitabnya, Al-Jami' li Akhlaq Ar-Rawi, bahawa Ibnul Mubarak berkata: "Barangsiapa ingin mengambil faedah, maka hendaklah dia melihat bukunya."

Al-Qadhi Al-Jurjani menceritakan kecintaan dirinya dalam membaca: "Aku tidak pernah merasakan nikmatnya hidup, sehingga aku duduk di rumah dan menjadikan buku sebagai teman."

Di dalam kitab Taqyid Al-Ilmi karya Khatib Al-Bahgdadi, beliau menyebutkan ciri-ciri buku dengan katanya: "Banyak manfaatnya, aman dari mudharatnya, selalu bersemangat dengan semangatmu sehingga mempersembahkan dirinya kepadamu. Merasa bosan dengan kebosananmu dan tidak ingin bersamamu. Apabila anda mendekat kepadanya, maka ia juga akan mendekat kepadamu. Apabila anda menjauh daripadanya, ia pun menjauh dari mu. Ia tidak menginginkan keburukan bagimu dan tidak menyebarkan rahsiamu. Ia tidak mengungkit-ungkit kesalahanmu dan tidak berusaha mengadu-domba dirimu."

Alangkah indahnya perkataan seorang penyair:

"Sebaik baik teman bicara dan kawan adalah buku,
Ia akan menghiburkanmu ketika engkau dikhianati kawanmu,
Tidak membuka rahsiamu apabila kau titipkan padanya,
Engkau mendapatkan hikmah dan kebenaran nyata."

Sekian penulisan pada kali ini yang dipetik dan olahan semula daripada buku Keutamaan dan Kelebihan Menuntut Ilmu yang diterjemah daripada buku bahasa arab, Kaifa Tatahammas li Thalabil 'Ilmisy Syar'i karya Syeikh Abul Qa'qa Muhammad bin Shalih. Semoga ianya memberikan manfaat buat diri saya dan anda.

Wallahu 'alam.

Baca juga: Pencinta Buku: Bacalah Buku Berulang Kali...

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular