Khamis, 2 Jun 2011

Beli Buku: Offline Atau Online?


Setelah berkali-kali menjejakkan kaki ke kedai buku untuk membeli buku dan menempah buku melalui internet, aku dapat merasakan satu dilema dan keadaan yang membuat aku bingung.

Wisma MUIS, antara tempat yang sering aku kunjungi untuk membeli buku agama. Di dalamnya ada dua kedai buku agama, Golden Quality dan Tamma.

Setiap kali apabila pergi ke kedai buku, aku akan berada di dalam kedai buku dalam satu tempoh masa yang lama, paling kurang 30 minit. Itu kerana, mencari dan tercari-cari buku yang hendak dibeli. Sering kali buku yang aku cari tidak berada di kedai buku yang aku kunjungi. Itulah kelemahannya membeli buku dikedai buku. Tetapi kelebihannya ada juga, bila kita temui buku yang kita mahukan, maka pada waktu itu juga kita boleh mendapatkannya.

Galeriniaga.blogspot.com - Ini sajalah tempat yang aku biasa tempat buku agama. Alhamdulillah, ada banyak buku agama berkualiti yang boleh didapati daripada blog ini.
 
Selain membeli buku di kedai buku, kini aku mula berjinak-jinak dengan pembeliaan buku melalui internet secara online yang dihantar melalui pos. Alhamdulillah, penempahan buku daripada internet ini ada kelebihannya, iaitu ianya memudahkan aku untuk mendapatkan buku yang aku hajati dan idamkan. Tetapi, kelemahannya pembeliaan buku melalui cara ini adalah buku yang ditempah itu memakan tempoh masa yang tertentu untuk sampai ke tanganku. Kebiasaannya memakan masa selama seminggu, kerana aku selalunya menempah buku daripada semenanjung. (Kalau di Sabah, macam tiada)

Itulah pro dan kontra membeli buku di kedai buku dan tempahan melalui internet lalu dihantar melalui pos. Kedua-dua perkara itu bermain dalam fikiranku, sehingga menimbulkan dilema. Hendak pergi ke kedai buku atau tempah saja daripada penjual buku di internet? Kalau pergi kedai buku, bimbang pula tiada buku yang dihajati, tapi kalau beli melalui tempahan pula, lama juga menunggunya. Fikiran tidak menentu...

Apa yang boleh dibuat? Sabar sajalah...
.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular