Selasa, 19 April 2011

Menulis dan Tanggungjawab?

 
Pada masa ini terdapat pelbagai cara yang kita boleh gunakan sebagai usaha untuk menyeru manusia kepada kebaikan dan mencegah manusia daripada kemungkaran. Di antara sekian banyak cara tersebut, salah satunya adalah dengan menulis. Kita menulis artikel atau buku yang mengandungi manfaat, penjelasan kepada kebenaran dan peringatan daripada perkara yang menyimpang.

Menulis bukanlah usaha yang boleh dipandang sebelah mata, tetapi ianya merupakan satu tanggungjawab yang besar. Ini kerana, dengan penulisan kita boleh mempengaruhi seseorang yang membaca penulisan kita, tanpa perlu mengeluarkan suara.

Antara perkara awal yang perlu kita lakukan, untuk menghasilkan satu penulisan adalah melakukan pengumpulan maklumat atau secara mudahnya, adalah menuntut ilmu terlebih dahulu. Pepatah menyatakan, "Orang yang tidak memiliki, tidak akan mampu memberi!". Sekiranya kita tidak memiliki ilmu dalam perkara yang ingin kita tulis, maka sudah tentulah tiada sesuatu yang akan dapat kita sampaikan.

Di samping itu, ini juga bagi memastikan bahawa apa yang kita tulis itu adalah sesuatu yang benar secara pasti, dan bukannya sekadar sangkaan semata-mata.
  
Perlu ditanamkan di dalam hati kita, bahawa sebagaimana setiap apa yang kita ucapkan akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak, maka begitu jugalah halnya dengan apa yang kita tulis. Setiap patah perkataan yang kita tuliskan di atas kertas itu akan diperhitungkan, sama ada ianya membuahkan kebaikan atau pun sebaliknya.

(Sekarang, kebiasaannya orang menaip sudah..hehehe..) 

Oleh itu, cukup penting untuk kita bersikap teliti dan fokus dalam satu penulisan berunsur dakwah. Kita haruslah memastikan kesahihan setiap maklumat yang akan kita sampaikan, agar apa yang kita tulis akan membuahkan manfaat serta kebaikan kepada diri kita dan orang lain yang membaca penulisan kita. Wallahu 'alam.
.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular