Sabtu, 16 April 2011

Jom Hayati Keindahan Malam Ciptaan Allah...



Allah SWT telah menciptakan malam sebagai lawan kepada siang hari. Pada malam hari, alam akan diselubungi oleh kegelapan. Adakalahn pada malam itu, Allah SWT menyinarkan manusia dengan cerahnya bulan purnama, dan adakalanya pula manusia dibiarkan gelap tanpa cahaya.



Semua itu mengandungi hikmah yang cukup besar. Sebahagiannya diketahui oleh manusia, dan sebahagiannya cuma Allah SWT yang Maha Mengetahui. Yang pastinya, malam yang diciptakan oleh Allah SWT sememangnya cukup hebat.

Pada malam hari, digelapkan alam oleh Allah SWT agar manusia dapat menikmati keindahan langit malam yang diciptakannya, dihiasi dengan bintang-bintang yang bertaburan. Jumlah bintang-bintang itu pula tidak terhitung jumlahnya. Sebagai hamba Allah SWT yang mempunyai akal dan fikiran, memandang langit pasti akan membuat kita berfikir dan kagum dengan keindahannya lantas bertasbih mensucikan Allah SWT, "Subhanallah!". Lantas diri terasa begitu kerdil dan lemah, tidak berkuasa berbanding Allah SWT yang telah menciptakan sedemikian rupa.

Begitu agung Allah SWT. Adakah makhluk yang menciptakan malam sedemikian rupa?

Selain buat mengusik perasaan manusia agar mengagungkan, malam juga dijadikan bagi manusia untuk tidur dan merehatkan fikiran dan badan, setelah penat seharian mencari nafkah kehidupan yang serba-singkat. Begitu indah pengaturan Allah SWT.


Sepanjang hidup saya, suasana malam yang paling indah pernah saya lihat adalah pada waktu sahur ketika bulan puasa Ramadhan. Subhanallah...

Langit malam itu kelihatan biasa saja, tetapi bila kita menghayatinya sepenuh hati dan jiwa kita akan sedar bahawa ianya sebenarnya luar biasa...!
.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular